Torsebro Resor

Lübeck i november

Av Dennis Nilsson - 9 november 2014 13:34

8/11
På vägen mot Lübeck stannade vi i Burg auf Fehmarn för att handla lite smått och gott inför julens firande. 9 mil söder om Burg ligger Lübeck, en underbar stad med mycket kultur. Vart man än går ser man alltid någon grupp turister som har en guide med sig. Vill man shoppa, så är Lübeck en bra stad. Inte bara om man vill handla marsipan utan även kläder, skor och dylikt. Det var kallt ute, men alla uteserveringar var öppna. Eftersom vi hade bokat bord till kvällen så kände vi att det räckte med en lätt lunch mitt på dagen. Vi hittade Tony's pizza. Ingen gourmetlunch, men helt okej och trevlig personal. Några andra i sällskapet besökte en asiatisk restaurang i Stockelsdorf och de var mycket nöjda med maten.

Sen bar det av mot hotellet. Vi hade bokat en övernattning på Nordic Hotel, 3 km utanför Lübeck. Det är ett 4-stjärnigt Best Western-hotell med förhållandevis låga priser. Hotellen utanför Lübeck tar bara en tredjedel av priset än hotellen inne i Lübeck.
Ett bord var bokat klockan 20:00 på restaurang Potter's inne i Lübeck, så vid 19:30-tiden tog vi stadsbussen in till Lübeck centrum. Potter's är en liten trevlig restaurang med inspiration från Harry Potters och Tolkiens värld. Bussen till centrum kostade 2,5 Euro per person, vilket man betalar kontant ombord på bussen.

Köket på Potter's erbjuder en traditionell restaurangmeny med såväl kött-, fisk-, och vegetariska rätter. Jag beställde revben med strips, men de andras rätter med stekar, schnitzel och spätta såg också goda ut. Hela min stora tallrik var proppad med mat, för endast 9,90 Euro. Efter maten blev det efterrätt från Mövenpick. När alla var mätta och nöjda gick vi till busshållplatsen och tog stadsbussen tillbaka till hotellet. Enkelt och bekvämt.
Jag kan väl erkänna att jag var mycket trött när jag kom tillbaka till hotellet, så det var sängen som blev min prioritering. Några i sällskapet valde att besöka puben. Tanken från början var egentligen att vi skulle besöka relaxavdelningen, men vi hade ju varit upp sedan klockan 3 på morgonen, så det orkade vi inte.

9/11
Den stora frukostbuffén på hotellet var bra. Där fanns verkligen allt man behövde och lite till. Förutom knaperstekt bacon, tyska korvar och äggröra så fanns där bröd och frukostbullar, en uppsjö av pålägg, yoghurt, müsli, frukt, kakor och citrontårta. Ett plus för att man själv fick brygga sitt te, efter tycke och smak, i en egen tekanna och att det stod färdigbryggt kaffe i termosar på samtliga bord.

Just nu är vi på väg tillbaka till Sverige. Vi har inte kommit till färjan än, men det rullar på ditåt.
Det har varit en bra resa och Lübeck är en fantastisk stad att åka till som är väl värt ett besök. Jag kan ingen tyska, men engelska fungerar bra. Vi har pratat engelska i affärer, på restaurangerna, stadsbussarna och på hotellet. Det har inte varit några problem.

Nästa helg är det julbord på fredag och gåsamiddag på lördag. Inte förrän den 6 december drar vi ut på nästa äventyr. Då ska vi lyxa till det med en Spa-vistelse i Köpenhamn!