Torsebro Resor

Av Dennis Nilsson - 23 november 2014 15:07

Eftersom tågen var inställda mellan Skånes mellanorter, så valde vi att åka buss. Vi kom till Sveriges tredje största stad vid halv tolv på dagen och frågade på Elite Hotel Plaza om vi kunde få tillgång till rummet redan då. Vi ville starta shoppingen utan några resväskor. Om inget annat så kunde vi ju ha dumpat dem i bagagerummet någon timme, men 4-stjärniga Elite Hotel Plaza, vid Gustav Adolfs torg, hälsade oss välkomna och vårt rum stod redan klart. Incheckningspersonalen sa att vi hade sen utcheckning dvs först kl. 18.00 på söndagen. Det gillade vi!
Så upp med väskorna på rummet och fräscha till oss och sen en runda ut på stan.

På kvällen blev det först tapas-tallrik på La Roche och därefter Doktor Zjivago på Malmö Opera. Sen blev det en uppfriskande promenad tillbaka till hotellet i lite duggregn.

Natten var lugn och stillsam, i bekväma sängar, om än lite svalt på rummet. Det kunde vi ju avhjälpt med ett träningspass i fitnessavdelningen, men vi föredrog en välsmakande frukost med bacon, ägg, bröd, bullar, toast, yoghurt och müsli, färsk frukt och nygräddade våfflor med vispgrädde och sylt, som sköljdes ner med en god kopp kaffe. Apelsinjuicen smakade koncentrat och var väl det enda vi kan klaga över.

Av Dennis Nilsson - 18 november 2014 13:38

Av Dennis Nilsson - 9 november 2014 13:34

8/11
På vägen mot Lübeck stannade vi i Burg auf Fehmarn för att handla lite smått och gott inför julens firande. 9 mil söder om Burg ligger Lübeck, en underbar stad med mycket kultur. Vart man än går ser man alltid någon grupp turister som har en guide med sig. Vill man shoppa, så är Lübeck en bra stad. Inte bara om man vill handla marsipan utan även kläder, skor och dylikt. Det var kallt ute, men alla uteserveringar var öppna. Eftersom vi hade bokat bord till kvällen så kände vi att det räckte med en lätt lunch mitt på dagen. Vi hittade Tony's pizza. Ingen gourmetlunch, men helt okej och trevlig personal. Några andra i sällskapet besökte en asiatisk restaurang i Stockelsdorf och de var mycket nöjda med maten.

Sen bar det av mot hotellet. Vi hade bokat en övernattning på Nordic Hotel, 3 km utanför Lübeck. Det är ett 4-stjärnigt Best Western-hotell med förhållandevis låga priser. Hotellen utanför Lübeck tar bara en tredjedel av priset än hotellen inne i Lübeck.
Ett bord var bokat klockan 20:00 på restaurang Potter's inne i Lübeck, så vid 19:30-tiden tog vi stadsbussen in till Lübeck centrum. Potter's är en liten trevlig restaurang med inspiration från Harry Potters och Tolkiens värld. Bussen till centrum kostade 2,5 Euro per person, vilket man betalar kontant ombord på bussen.

Köket på Potter's erbjuder en traditionell restaurangmeny med såväl kött-, fisk-, och vegetariska rätter. Jag beställde revben med strips, men de andras rätter med stekar, schnitzel och spätta såg också goda ut. Hela min stora tallrik var proppad med mat, för endast 9,90 Euro. Efter maten blev det efterrätt från Mövenpick. När alla var mätta och nöjda gick vi till busshållplatsen och tog stadsbussen tillbaka till hotellet. Enkelt och bekvämt.
Jag kan väl erkänna att jag var mycket trött när jag kom tillbaka till hotellet, så det var sängen som blev min prioritering. Några i sällskapet valde att besöka puben. Tanken från början var egentligen att vi skulle besöka relaxavdelningen, men vi hade ju varit upp sedan klockan 3 på morgonen, så det orkade vi inte.

9/11
Den stora frukostbuffén på hotellet var bra. Där fanns verkligen allt man behövde och lite till. Förutom knaperstekt bacon, tyska korvar och äggröra så fanns där bröd och frukostbullar, en uppsjö av pålägg, yoghurt, müsli, frukt, kakor och citrontårta. Ett plus för att man själv fick brygga sitt te, efter tycke och smak, i en egen tekanna och att det stod färdigbryggt kaffe i termosar på samtliga bord.

Just nu är vi på väg tillbaka till Sverige. Vi har inte kommit till färjan än, men det rullar på ditåt.
Det har varit en bra resa och Lübeck är en fantastisk stad att åka till som är väl värt ett besök. Jag kan ingen tyska, men engelska fungerar bra. Vi har pratat engelska i affärer, på restaurangerna, stadsbussarna och på hotellet. Det har inte varit några problem.

Nästa helg är det julbord på fredag och gåsamiddag på lördag. Inte förrän den 6 december drar vi ut på nästa äventyr. Då ska vi lyxa till det med en Spa-vistelse i Köpenhamn!

Av Dennis Nilsson - 8 november 2014 05:11

Klockan 03:00 ringde det i hela huvudet! Nä just det, det var bara väckarklockan..
Helt otroligt vilken dum tid att vakna på. Jag ville stiga upp, men det ville inte min trötta kropp.
Efter att en dusch blev jag lite piggare. Givetvis var två koppar nymalet kaffe ett måste!
Nu sitter vi i bilen på väg genom ett ödsligt Skånelandskap. Det är mörkt, det regnar och vi har bara en bil en bit framför oss. Det är väldigt lugnt på vägen. Vi möter en och annan lastbil, men yrkestrafiken sover ju aldrig.
Jag har funderat på om jag fick med allt i packningen. Det har jag nog. Vi ska checka in på Nordic Hotel utanför Lübeck. Jag tror att det ligger i en förort till Lübeck, närmare bestämt Stockeldorf. Det är ett fyrstjärnigt hotell som ska vara mycket bra att bo på. Men innan dess ska vi äta frukost, shoppa och besöka Lübeck.
Nu ska jag luta mig tillbaka, lyssna på musik och fortsätta planera inför julkalendern som vi har via Facebook.
Under tiden kan du bli vän med oss på Facebook, passa även på att besöka www. torsebroresor.se

Av Dennis Nilsson - 2 november 2014 09:58

Att bo en natt på Sheraton i Stockholm bör nog alla göra. Personalen är trevlig och mån om att man ska ha det bra. Vi i detta fall hade en svit i sikte. En svit stor som en lägenhet. Med en soffgrupp med bord så vi kunde låta några vänner sitta med oss och dricka lite champagne. Roomservice kom till oss med lite extra flaskvatten och några citronskivor, en assiett med makroner och en assiett med utsökta chokladpraliner.
Sen är det ju inte varje natt som man sover i en säng som är nästan 2,5 meter bred!
Lite dålig telefonmottagning i den äldre delen av hotellbyggnaden, men gratis Wifi löste det mesta.

Nu sitter vi på tåget hem och dricker lite kaffe och te och tittar ut på höstvädret. Tåget är fullsatt, men i bistron finns det alltid plats.

Jag håller fast vid att alla nog bör unna sig en övernattning på Sheraton, någon gång i livet.

Besök www.torsebroresor.se och kolla våra fantastiska priser.

Vi har haft en underbar helg, trots det som hände igår morse.

Nästa helg åker vi till Lübeck och bor på 4-stjärniga Nordic Hotel!

Av Dennis Nilsson - 1 november 2014 12:44

Oftast när något händer så tänker man det händer inte mig. Men idag hände det!
Efter frukosten på Royal Viking tog jag en promenad till Sheraton för att lämna mitt bagage. Jag pratar om en gångsträcka på 3-4 minuter. På vägen mötte jag en yngre kille som ville sälja knark, men sånt vill jag inte befatta mig med! Jag tyckte nog att han gick väldigt nära mig. Jag tog ett steg åt sidan, men såg att han hade en likadan plånbok som jag. Känner i fickan och uppfattar att min plånbok är borta. Jag reagerar reflexmässigt och knuffar in honom i väggen och lägger krokben, så att han trillar. Han ger utan protester tillbaka plånboken. En väktare ser allt som händer. Jag vet inte om tjuven ser väktaren eller om det är för att han ligger på marken som han ger mig tillbaka kontanterna. Allt gick så snabbt. Killen och hans kompis sprang från platsen. Jag pratade med en annan väktare lite senare och han sa att tjuvens kompis nog var drogad, eftersom han stod helt handfallen.
Väl inne på Sheraton möttes jag av en man som tog hand om mitt bagage. Han frågade om allt var bra med mig. Jag måste erkänna att jag var väldigt skakig just då, men jag möttes av en helt underbar personal på Sheraton. Rummet var klart klockan 9 på förmiddagen och jag fick förmiddagskaffe, helt underbart!

Av Dennis Nilsson - 1 november 2014 07:49

Sitter vid frukostbordet på Royal Viking Hotel. Det var en rejält stor frukost. Fem stora bord med allt man kan tänka sig. Jag hittade till och med en yoghurt som inte var rinnig. När det gäller yoghurt, så ska den vara krämig. Där fick hotellet en stor guldstjärna av mig.

Men innan jag fick se denna stora frukostbuffé! Att komma in på Fort Knox var inte lätt. Fort Knox i detta fallet var Royal Viking. Alla entrédörrar var stängda. Ett alternativ var att väcka nattportieren. Gick tillbaka till SJ's info-personal. Hihi! Han hänvisade till SJ's Lounge, som också var stängd. Nä, där tog tålamodet slut, så det blev att väcka nattpersonalen. Ringde på klockan och nattvakten kom. Frukosten var på nästa plan. Personalen var mycket trevlig och stämningen var lugn och mycket behaglig.